Konwencja CMR
18 października, 2021 2021-10-18 9:00Konwencja CMR
Podpisana w 1956 roku w Genewie, ratyfikowana przez Polskę 14 września 1962 roku. Reguluje wszystkie zasady, prawa, obowiązki stron międzynarodowego zarobkowego przewozu transportem drogowym. Aby móc zastosować przepisy w niej obowiązujące, co najmniej jeden kraj (nadania lub odbioru towaru) musi być stroną Konwencji. Podstawą tej Konwencji jest list przewozowy CMR wydawany w czterech identycznych egzemplarzach. CMR nie znajduje zastosowania w przewozie zwłok, przesyłek pocztowych oraz transporcie mienia przesiedlenia.
CMR to dowód zawarcia umowy o przewóz pomiędzy nadawcą ładunku a firmą przewozową w ruchu międzynarodowym. Jest to dokument, którego budowę i zastosowanie reguluje konwencja CMR (umowa o międzynarodowym przewozie towarów). Na jego podstawie przewoźnik ma obowiązek dostarczyć ładunek w zawarte w liście miejsce i o określonym czasie wskazanemu odbiorcy, poza granicami kraju nadania. Dane, którymi uzupełnia się list przewozowy najczęściej pochodzą ze zlecenia spedycyjnego lub umowy. Dokument w większości przypadków wypełnia przewoźnik, ale może poprosić nadawcę o uzupełnienie niektórych rubryk. W całej Europie jest drukowany w takiej samej formie, w czterech kolorach:
- czerwony- oryginał- dla nadawcy
- niebieski- oryginał/ ceduła- dla odbiorcy
- zielony- oryginał/ grzbiet- dla przewoźnika
- czarny- wtórnik- do kontroli.
Międzynarodowy list przewozowy CMR zawiera więcej informacji niż krajowy list przewozowy. Ma dużo bardziej rozbudowaną formę. Oprócz części wspólnych tj.
- dane nadawcy i odbiorcy
- rodzaj towaru i sposób pakowania
- dane przewoźnika i środka transportu
- miejsce oraz data załadunku i rozładunku towaru
- uwagi nadawcy
- miejsce na stempel i podpis nadawcy, przewoźnika, odbiorcy potwierdzających prawidłowość wykonywanych czynności na poszczególnych etapach
zawiera również miejsce na:
- postanowienia specjalne
- instrukcje nadawcy
- klasę ADR.
Zwiększona ilość rubryk nie zobowiązuje do uzupełnienia wszystkich, jeśli nie ma takiej potrzeby. List przewozowy uzupełniany jest w języku kraju nadania, nawet jeśli ładunek będzie przejeżdżał przez kilka innych państw.